Veelgestelde vragen

Zoeken en kiezen

Ik wil graag een product over mediawijsheid (of ander onderwerp), hoe vind ik dat?
Om een product te zoeken, gebruikt u de filteroptie en/of kiest u een of meerdere zoektermen. Bijvoorbeeld de term ‘mediawijsheid’, gecombineerd met een filtering op Gemeente en Doelgroep. 

Wat betekent het groene vinkje bij een product?
De bibliotheek streeft naar een aanbod van kwalitatief goede producten. We werken met een provinciale redactieraad die alle landelijk, provinciaal of lokaal ontworpen producten beoordeelt, bijvoorbeeld op actualiteit en aansluiting bij de doelgroep. Producten die goed bevonden worden, krijgen een groen vinkje. De producten zonder vinkje worden niet door alle bibliotheken gedragen, maar kunnen desondanks prima passen bij uw wensen.

Ik kan geen producten vinden voor het voortgezet onderwijs (of andere doelgroep), hoe kan dat?
Een doelgroep kunt u selecteren door het filter in te stellen. U kiest bijvoorbeeld voor uw eigen gemeente en de gewenste doelgroep. Is de combinatie van beide niet mogelijk? Dan biedt uw lokale bibliotheek (nog) geen producten aan voor deze doelgroep.

Waarom zijn sommige producten niet in mijn bibliotheek beschikbaar?
Bibliotheken zijn zelfstandige organisaties. Zij maken eigen keuzes voor educatieve producten en sluiten daarbij zoveel mogelijk aan bij de wensen van hun lokale partners. Ze kunnen helaas niet alle producten aanbieden, maar maken vaak een keuze tussen vergelijkbare producten. Heeft u interesse in een product dat niet in uw bibliotheek beschikbaar is? Neem dan contact op met de educatiespecialist van de lokale bibliotheek.

Hoe weet ik welk product ik het beste kan kiezen?
Vindt u het lastig om een keuze te maken? Neem dan gerust contact op met de specialist van uw lokale bibliotheek. Hij/zij adviseert u graag over het product dat het beste past bij uw vraag en doelgroep. 

Waarom is de prijs voor een product in mijn lokale bibliotheek hoger dan in een andere bibliotheek? 
Het kan zijn dat uw lokale bibliotheek het product net iets anders uitvoert. Denk aan aanvullende materialen of een langere periode. Daarnaast zijn bibliotheken afhankelijk van gemeentelijke subsidies, wat ook van invloed is op de prijsstelling van hun abonnementen en educatieve producten.

Bestellen

Hoe kan ik een product bestellen?
Om een product te bestellen, kiest u altijd het product en uw lokale bibliotheek. Vervolgens ziet u links in beeld een knop ‘product bestellen’ of  ‘verder’ staan. Als u daar op klikt gaat u naar een bestelformulier of naar de website van uw bibliotheek, om daar het product te bestellen.

Ik wil een product bestellen, maar de knop ‘product bestellen’ of ‘verder’ ontbreekt. Wat nu?
Om een product te bestellen, moet u eerst uw eigen gemeente selecteren. Dat kan aan de rechterkant door op het kaartje te klikken, of door in het filter de juiste gemeente te kiezen. Het kan echter ook zijn dat het product volgeboekt is, maar dan wordt dit duidelijk vermeld.

Bij het product staat ‘Volgeboekt’. Wat betekent dat?
Het kan zijn dat een product al voor het gehele schooljaar is uitgeleend is door andere scholen. Daarnaast zijn sommige producten alleen in bepaalde periodes beschikbaar en te bestellen, bijvoorbeeld de collectie kerstboeken. 

In het bestelformulier staat: ‘Gegevens contactpersoon voor dit product, anders dan aanvrager’. Wat bedoelt u hiermee? 
U kunt per product een andere contactpersoon invullen. Dat kan handig zijn als u producten aanvraagt voor meerdere groepen. Laat u deze velden leeg, dan wordt u automatisch de contactpersoon voor de bestelde producten.

Hoe wijzig of annuleer ik mijn bestelling? 
Dat kan in het overzicht ‘Uw bestellingen’. Voor het aanpassen van gegevens klikt u op het potlood ‘wijzigen’. Een product annuleren doet u met de knop ‘verwijderen’. Bent u al bezig met de afronding van uw bestelling? Klik dan linksonder op ‘Terug naar bestellijst’.

Let op: heeft u uw bestelling al bevestigd en opgestuurd, maar wilt u deze nog wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw lokale bibliotheek.